onsdag 13 juni 2012

Torkad banan

Då var dagen äntligen kommen när jag skulle få tid att testa min frukttork som jag köpt! Det var förra veckan jag gav mig på ett försök och tänkte att jag delar med mig av hur jag har gjort så jag kommer ihåg det till nästa gång.

Råvaror
1 citron
5 bananer (468 g utan skal)

Förberedelser
- Skiva bananen i ca 1 cm tjocka skivor
- Låt dem ligga i saften från 1 citron i 2 min (för att motverka missfärgning)
- Lägg bananskivorna på en bit hushållspapper för att torka bort lite vätska efter citronbadet
- När alla bananer är skivade, badade och ligger på tork: lägg en bit hushållspapper över skivorna
- Förvärm torken i 5 min

Sen är det klart att fylla gallren!

Torkning
Ha locket så stängt det går. Då torkas frukten i 70 grader.
11.35 - Start
17.35 (6 h) - fortfarande degigt i mitten
21.35 (10 h) - gummiliknande
22.45 (11 h, 10 min) - kanske klart, men ger upp för den här gången


Till nästa gång
- Bananer som är skivade lite över 1 cm är för stora, de tar i gallret ovanför
- Skär bananerna i 0,5 cm tunna skivor så de torkar snabbare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar